Sundarbans - Reisverslag uit Mongla, Bangladesh van Students in Bangladesh - WaarBenJij.nu Sundarbans - Reisverslag uit Mongla, Bangladesh van Students in Bangladesh - WaarBenJij.nu

Sundarbans

Blijf op de hoogte en volg Students in Bangladesh

07 Mei 2018 | Bangladesh, Mongla

Afgelopen week was het voor de Bengalen ook vakantie, maar hier gaat dat dan toch iets anders.

Holiday
De nationale zomervakantie was de afgelopen 1,5 week in Bangladesh. De kinderen zijn gewoon vrij van school, maar onder de volwassenen gaat dat wat anders zoals we hier hebben gemerkt. Zo waren de werknemers hier een dag vrij, dan werkten ze weer een dag, dan waren ze weer twee dagen vrij en ga zo maar door. Toch iets anders dan wat wij gewend zijn, wij zouden denken nou plak die andere dag dan ook nog maar er aan vast. Weer iets om ons over te verbazen. De vakantie betekende wel dat we extra lekkere hapjes kregen van de gastvrouwen. Ook hebben we een avond met alle jongens henna tattoos laten zetten door een van de gastvrouwen. Dit vonden de jongens nog het geweldigste van allemaal.

Hevige regenbuien
Wij hebben deze week overigens gewoon weer keihard doorgewerkt aan het onderzoek. Wel hebben wij ons dit weekend getrakteerd op een uitje naar de Sundarbans. Daarover zo meer. Afgelopen week hebben wij de laatste interviews afgenomen voor ons onderzoek. Een van de laatste interviews begon het keihard te stormen en regenen. Wij zaten hierdoor knus in een klein golfplaten huisje, met zo’n 10 mensen. Door de keiharde regendruppels die op het dak tikte begonnen we steeds harder te praten, omdat we elkaar anders gewoon niet konden verstaan. Dit was dan ook erg aangenaam om terug te luisteren op de recorder haha.

Geen water…
Aan het begin van deze week was er een klein brandje ontstaan in de waterleiding van het Afroza’s huis waar we verblijven. Gelukkig had de boer het snel ontdekt en geblust, anders waren we verder van huis geweest. Helaas hadden wij hierdoor geen stromend water door de kranen deze week. Water haalde wij met emmers uit de pomp en hiermee deden we de afwas, de was en waste we onszelf. Back to the nature zullen we maar zeggen, maar ja als dat het ergste is. Hierdoor hebben wij namelijk wel een weekje kunnen ervaren hoe het is om een echte Bengaal te zijn.

The Sundarbans
Wat een gave trip was dit, bijna geen woorden voor. Drie dagen en twee nachten hebben wij op een vessel mogen genieten op het water tussen de mangroves. We hadden zelfs een privé vessel met wel vijf man personeel en onze gids Russel. Een super enthousiaste gids die deze drie dagen nog bijzonderder voor ons heeft gemaakt. Vooral over soorten vogels was deze man erg te spreken, maar wij waren meer uit op het spotten van de Bengaalse tijger haha. Helaas hebben wij deze uiteindelijk niet gezien. Wel heel veel andere wilde dieren hebben wij mogen bewonderen. Zoals apen, hagedissen, veeel exotische vogels, dolfijnen, zwijnen en herten. Tijdens de trip hebben we in een wat kleiner bootje tussen de mangroves gevaren, een aantal wandelingetjes in de jungle gemaakt met onze persoonlijke gids met geweer en ’s avonds hebben we vooral mogen genieten van de zonsondergang en de mooie sterrenhemel. Dit was zo een mooie ervaring dat je beseft dat je gewoon bijna helemaal alleen op een vessel op het water tussen de mangroves vaart en mag genieten van zo’n mooie sterrenhemel. Het was prachtig. Waar wij ook erg van hebben genoten was het eten, want wat een top gerechten serveerde onze kok die mee aan boord was. Vooral de tweede avond toen er voor ons een grote vis die zij die middag hadden gevangen op de bbq werd klaargemaakt. Dus mocht je een keer Bangladesh tijdens het reizen bezoeken raden wij deze trip zeker aan en vooral bij Ecotourism (Contact persoon: Nirupam Chakrabarty). Een toporganisatie!