De reis begint - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Students in Bangladesh - WaarBenJij.nu De reis begint - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Students in Bangladesh - WaarBenJij.nu

De reis begint

Blijf op de hoogte en volg Students in Bangladesh

10 Maart 2018 | Nederland, Nederland

Na precies één jaar voorbereiding, is het dan eindelijk zo ver. Wij stappen morgen het vliegtuig in om naar Bangladesh te gaan.

Wie zijn wij
Welkom op de blogpagina van Derek, Stefanie en Janine. Wij zijn drie vierde jaars verpleegkunde studenten. Wij doen deze opleiding op de Hogeschool van Leiden en volgen op dit moment de minor International Health and Development. Met deze minor zullen wij 11 maart naar Bangladesh vertrekken om daar een onderzoek te gaan doen naar kinderen met hersenvliesontstekingen. Naast de opleiding die wij volgen hebben wij het druk met nog veel meer andere dingen. Zo hebben wij alle drie een bijbaantje in de zorg, proberen we onze sociale contacten bij te houden met het doen van een drankje en een dansje en zijn we alle drie fan van het ontdekken van andere landen en culturen. Voor dit laatste punt hebben wij het er dan ook voor over om naar de andere kant van de wereld te gaan, want voor het een na laatste punt hadden we natuurlijk beter thuis kunnen blijven.

Hoe het allemaal begon
De droom om met de opleiding verpleegkunde naar het buitenland te gaan, begon bij ons allen al voordat wij aan de opleiding begonnen. Eenmaal ingeloot voor de opleiding hebben wij veel gesprekken gevoerd met verschillende docenten om te weten te komen wat de mogelijkheden waren. Uiteindelijk zijn wij er achter gekomen dat het alleen mogelijk was om in het vierde jaar, tijdens het volgen van een minor, naar het buitenland te gaan. Wij hadden de keuze uit drie verschillende minors. Na de keuze gemaakt te hebben voor de minor International Health and Development, begonnen in maart 2017 de voorbereidingen. Aangezien het een populaire minor is, hebben wij ons van ons beste kant moeten laten zien in een motivatiebrief. In april 2017 kregen wij toen eindelijk te horen dat we waren ingeloot. Daarna was het een kwestie van het kiezen van een project. Onze ogen vielen al snel op het onderwerp ‘kinderen met hersenvliesontsteking’. Toen wij zagen dat dit project zich zou afspelen in Bangladesh, hebben wij dit meteen op onze nummer één gezet. Wat een geluk hadden wij dat dit project ook aan ons werd toegewezen.

Waar we nu staan
De afgelopen maand zijn wij door verschillende docenten voorbereid op onze reis en hebben wij meer geleerd over de publieke gezondheid in ontwikkelingslanden. Daarnaast hebben wij ook veel contact gehad met de organisatrice van de organisatie Niketan, waarvoor wij het onderzoek zullen uitvoeren. Tevens hebben wij natuurlijk moeten zorgen voor kleding dat aan de voorschriften voldoet, genoeg DEET, leuke spelletjes en goede boeken om mee te nemen. Nu ook de tickets zijn uitgedraaid, het visum in the pocket is, de vaccinaties zijn geprikt, het onderzoeksvoorstel dan eindelijk klaar is en onze backpacks zijn ingepakt, zijn wij klaar om te vertrekken. Morgen is het dan zo ver dat onze overbezorgde ouders, opa’s, oma’s, broers, zussen en vrienden ons gedag zullen zeggen voor de aankomende drie maanden. Voor nu zullen wij nog even één dagje extra genieten van de Nederlandse kou, de Nederlandse maaltijden en ons Nederlandse bedje.

Afscheidsgroetjes van de iets wat gespannen Derek, Stefanie en Janine

• 10 Maart 2018 - 16:38

Ronny:

Hoi Derek Stefanie en Janine,heel veel plezier in Bangladesh en een hele goed reis,gaat vast allemaal goed komen jullie met zn drietjes....

• 11 Maart 2018 - 17:55

Elles:

Veel plezier en leuk dat we via deze weg op de hoogte blijven!