Alweer twee weken gelden - Reisverslag uit Bāniājuri, Bangladesh van Students in Bangladesh - WaarBenJij.nu Alweer twee weken gelden - Reisverslag uit Bāniājuri, Bangladesh van Students in Bangladesh - WaarBenJij.nu

Alweer twee weken gelden

Blijf op de hoogte en volg Students in Bangladesh

29 April 2018 | Bangladesh, Bāniājuri

De tijd gaat erg snel. Het is alweer eind april, wat betekent dat we over de helft van onze trip zijn en we over een paar weken alweer terug naar Nederland zullen vliegen.

Nog een stukje over het nieuwe jaar
Het is inmiddels alweer twee weken geleden dat we een blog hebben geschreven over het leven hier. Het was voor ons dus even goed nadenken wat we de afgelopen twee weken allemaal hebben meegemaakt. We waren de vorige blog geëindigd met het vieren van het Bengaalse nieuwe jaar 1427 in Dhaka. Op zondag waren we nog uitgenodigd voor een nieuwjaarsfeest van DRRA (de partner organisatie van Niketan). Wij, als Nederlanders, dachten natuurlijk: ‘leuk een feestje, beetje dansen, beetje socializen met andere mensen en een hapje en een drankje (nee hierbij dachten we niet aan de alcoholische drankjes)’. Zo was ons ook eerder gezegd dat we er wel mooi uit moesten zien, onze dans moves alvast moesten oefenen en onze stembanden van tevoren warm moesten maken. Toch bleken onze verwachtingen niet waar te worden gemaakt. Toen we aankwamen zat iedereen zenuwachtig in een kring, de meeste ook met een telefoon in hun hand. Toen iedereen er was gingen we eerst de hapjes op eten die iedereen had mee gebracht. Wij wilden natuurlijk graag alles proberen, maar het was allemaal zo zoet dat we er al snel misselijk van werden. Hierna moest iedereen weer terug in de kring en begon het feest. Iedereen moest iets opvoeren zoals een liedje, een mop of een dansje. Toen hadden we eindelijk door waarom iedereen zo zenuwachtig was. Ook wij kwamen aan de beurt, gelukkig mochten wij met z’n drieën optreden. Omdat wij hier al dagenlang het liedje ‘hallo allemaal’ van juf Ank zingen, hebben wij ze hier blij mee gemaakt. Drie uur verder was dan eindelijk iedereen aan de beurt geweest en werd de lunch uitgedeeld. Na de lunch kreeg iedereen nog een prachtige DRRA polo en moest dit natuurlijk op de foto worden gezet, zoals alles door de Bengalen op de foto wordt gezet en dan voornamelijk zijn de selfies erg populair.

Nog meer nieuw jaar vieren
Nee na twee dagen vieren van het nieuwe jaar, was het nog niet klaar. Maandag werden we uitgenodigd voor het feest in Ghior en dinsdag hadden wij feest bij ons op het terrein. Dit verliep allemaal weer wat anders dan het feest in Dhaka. Alle ouders van de kinderen die op beide locaties naar school gaan waren uitgenodigd. Het was dan ook meer een feest voor de ouders dan voor de kinderen. Zo deden de ouders met elkaar spelletjes zoals de stoelendans en het Bengaalse ezeltje prikje. Nadat wij hierna nog even wat hadden gedanst met wat kinderen, was het tijd voor de lunch en was het feest daarna weer voorbij.

Op naar Patoria ferry ghat
Afgelopen vrijdag zijn we naar Patoria ferry ghat geweest op aanraden van een van onze begeleiders hier. Wat we hier precies moesten doen of zien wisten we eigenlijk niet zo goed. We hadden iets gehoord over een ferry, dus dachten: ‘leuk laten we maar eens gaan kijken’. Toen we hier aankwamen zag het er natuurlijk zo uit als al het ander Bangladesh, we hadden ook niet anders kunnen verwachten. We zijn met een boot de grote rivier over gestoken naar Dolivia ghat. Hier hebben we rondgelopen langs wat supermarkt kraampjes en de rivier. Hierna zijn we weer terug naar de overkant gegaan, hebben we onze standaard uiteten lunch ‘roti pannenkoek met suiker’ gegeten en zijn we weer terug naar huis gegaan. Hier zijn we in de avond nog even onder handen genomen door een van de gastvrouwen en hebben we nu allemaal een mooie henna tattoo.

Het onderzoek
Eindelijk kunnen we nu dan echt zeggen dat het onderzoek goed verloopt. Nog drie interviews te gaan en dan hebben we alle interviews bij de ouders, werknemers en dokters afgenomen. We hopen dan ook deze week alle data binnen te hebben, zodat we volgende week kunnen beginnen met het schrijven van het verslag. We zijn erg blij dat iedereen van van de organisatie zo hun best voor ons heeft gedaan om het uiteindelijk toch zo soepel te laten verlopen.

Donaties
Wij zijn super blij om te zien dat er al veel mensen wat hebben gedoneerd. We zullen de rekeningen nog een week open houden voor de donaties, zodat wij hierna er hopelijk zelf mensen mee blij kunnen maken. Wil je nog iets doneren dan kan dat dus nog, alle kleine beetjes zijn welkom. Voor nu willen we alvast iedereen heel erg bedanken voor het geld dat ze hebben over gemaakt!

Vandaag een iets minder zonnige groet (vanwege het weer) vanuit Bangladesh!

• 01 Mei 2018 - 09:30

Ronny:

Zo jullie zijn goed bezig,ik hoop dat jullie zelf wat met het geld kunnen doen zodat jullie zelf ook zien waar het naar toe gaat,er leuk om te horen of dat ook lukt.
    En jullie maken veel mee daar,zijn al een beetje Banladese mensen haha...
    Veel succes met jullie onderzoek!groetjes uit Sassenheim